In gesprek met Cor Rombout van VolkerWessels en Clide O’Brien trainer bij PRJCT 925

In gesprek met Cor Rombout van VolkerWessels en Clide O’Brien trainer bij PRJCT 925

‘Leerlingen klaarstomen voor het werkende leven met trainingen én praktijkervaring’

De overstap van school naar werk zo klein mogelijk maken voor leerlingen van het vso, praktijk- en MBO-onderwijs. Dát is het gezamenlijke doel van leermeester Cor Rombout en trainer Clide O’Brien. “We moeten de jongere generatie klaarstomen voor het echte werk.” De TOP Academie speelt hierop in en slaat een brug tussen het onderwijs en bedrijfsleven. Zo neemt Rombout leerlingen binnen het programma mee in het bedrijf VolkerWessels. En verzorgt O’Brien trainingen met aandacht voor gedrag en functioneren in de praktijk. Een gouden combinatie die volgens de gesprekspartners al veel eerder gemaakt had moeten worden. “Kregen we deze trainingen vroeger ook maar op school, dan hadden we echt een voorsprong gehad!”, aldus O’Brien.

Klaarstomen voor de toekomst
O’Brien verzorgt de trainingen en workshops van PRJCT925, het Learn2Work arbeidstrainingsprogramma waarmee vso-, pro- en MBO-leerlingen zich bewust worden van hun eigen talenten, emoties en beroepshouding. “Jezelf verkopen bij een bedrijf is enorm uitdagend, maar daar hebben jongeren echt geen flauw benul van. Wij helpen ze hiermee omgaan.” Hoe O’Brien dat precies doet? “Iedere training die we geven heeft een thema. Van solliciteren, een goede elevator pitch schrijven tot aan feedback krijgen van je collega’s. De leerlingen moeten zich realiseren dat de zenuwen die ze op dat moment ervaren, ook ontstaan in de echte wereld. Maar door dit nu al te beleven, stomen we ze klaar voor de toekomst. Je kunt immers maar één keer een goede eerste indruk achterlaten.”

O’Brien vertelt verder: “Normaliter volg je op school een standaard programma vol theorie en examens. Maar ik leer de leerlingen echte levenslessen; hoe de wereld in elkaar steekt bijvoorbeeld. Ik was ook ooit zo’n student die niet wist wat ‘ie wilde. Ik herken me dus in de groep, en de groep herkent zich ook in mij. Ik heb bijvoorbeeld wel een hbo-diploma, maar niet in social work. Maar ik heb het volgens mij wél op dit gebied gemaakt. Nu is het aan mij als ervaringsdeskundige en rolmodel om dit over te brengen.”

Doorstromen naar een baan
Goed om te leren gaan met de maatschappij, hun emoties en identiteit zijn volgens de ervaringsdeskundige de belangrijkste pijlers om te kunnen slagen. “Je ziet vaak dat jongeren het lastig vinden professioneel om te gaan met hun emoties. Ben je op stage en reageer je te emotioneel op feedback? Of kom je niet opdagen zonder afmelding? Dan is het gewoon klaar. Dit leidt niet alleen tot een onvoldoende voor je stage, een kans op een baan bij dit bedrijf is dan ook bekeken.”

Die kans op een baan kunnen de leerlingen onder meer krijgen bij het telecombedrijf VolkerWessels, waar Cor Rombout werkzaam is. Hij fungeert als leermeester binnen de TOP Academie en enthousiasmeert MBO -leerlingen voor het telecom vak. Dit omdat hij in de huidige schoollesprogramma’s de aansluiting met de vraag uit de praktijk mist. “Op het gebied van telecom en data bestaat er geen lesprogramma op school. Dat is er simpelweg niet. Met de TOP Academie brengen we daar verandering in en laten we scholen meer aanhaken bij het bedrijfsleven.”

Rombout: “Wat bij ons vandaag als iets nieuws wordt gezien, is morgen alweer achterhaald. Zo snel gaat dat in de wereld van telecom. En er is werk genoeg, maar er is te weinig personeel. Dankzij de samenwerking met scholen in de TOP Academie, kunnen we ons bedrijf goed vertegenwoordigen en de jongeren enthousiasmeren en iets leren. En lopen ze bij ons stage? Dan is er een kans dat ze na afloop bij ons in dienst kunnen treden.”

De chemie en de wisselwerking
Rombout heeft inmiddels zelf zijn lesbevoegdheid gehaald, zodat hij ook les kan geven aan de leerlingen die hij graag aan VolkerWessels bindt: “Ik sta met mijn ene been in het bedrijfsleven en met het andere in de klas. Een hybride docent dus. We moeten namelijk kijken wat de huidige generatie leerlingen uitdaagt en hoe je dit terugkoppelt naar de werkwijze en de toekomstvisie van het bedrijf.” Rombout vertelt hoe dat gerealiseerd zou kunnen worden: “We moeten zorgen dat er chemie ontstaat tussen het bedrijfsleven en de scholen. En daar moeten we ons allemaal voor inzetten. Zo hebben we mede dankzij de TOP Academie een aantal jongeren in dienst genomen die eerder als leerling bij ons over de vloer kwamen. Zij dragen nu hun steentje bij als medewerkers en denken mee over de toekomst van het bedrijf.”
Daarnaast schrijft VolkerWessels samen met een aantal andere bedrijven, zoals Vodafone Ziggo, BAM, Alinq, BLEI Academy én een aantal scholen een SBB-kwalificatiedossier. “Dit doen we zodat er vakgericht les gegeven kan worden om de leerlingen een bepaalde basis mee te geven op het gebied van telecom.” Dat zorgt voor een wisselwerking. “Enerzijds kijken we vanuit het bedrijf wat we kunnen doen met de leerlingen. Anderzijds kijken we naar de toekomst, zodat we bestaande opleidingen aan kunnen passen aan de arbeidsmarkt.”

De springplank naar het werkende leven
Voor de leerlingen die stage lopen bij VolkerWessels is de werkwijze volgens Rombout erg makkelijk uit te leggen: “Je moet meedoen en mag van alles. Het is binnen het bedrijf nog verboden dat leerlingen productie maken, maar ze moeten wel ervaring opdoen met wat werken is en wat dat precies inhoudt.” Zo gaan leerlingen mee met een monteur en moeten ze om 08.00 uur bij een eerste klant zijn. “Het is niet alleen maar spullen uitpakken en dozen sjouwen, maar ze ontwikkelen ook echt een basis richting vak volwassenheid.”

De trainingen van PRJCT 925 sluiten hier goed op aan. O’Brien: “Hierin leren ze aan zichzelf te werken en ontwikkelen zij een identiteit waarin hun rol binnen de maatschappij duidelijk wordt. De combinatie van vakgerichte ervaring opdoen bij VolkerWessels en persoonlijke ontwikkeling via PRJCT 925, maakt dat ze klaargestoomd worden voor de stap naar de ‘echte wereld’.” Hij vervolgt: “Ik merk al snel wie er klaar is voor deze stap. Een leerling die bijvoorbeeld heel timide en onzeker begon, presenteert nu alsof ze een leeuwin is. Dan zie je, die komt er wel! En dan geef ik stiekem ook een schouderklopje aan Cor en mezelf.” O’Brien besluit: “De TOP Academie in combinatie met PRJCT 925 is dus een mooie springplank naar het werkende leven en daarmee een gouden zet.”