Klantmanager Evie van der Jagt van Hago Zorg vertelt over haar ervaringen met de TOP Academie

Klantmanager Evie van der Jagt van Hago Zorg vertelt over haar ervaringen met de TOP Academie

‘Ze leren niet alleen het vak, maar worden ook klaargestoomd voor werknemerschap’

“Het is fijn als je maatschappelijk iets kunt betekenen, en dat het je dan tegelijkertijd ook iets oplevert. Want we dragen niet alleen bij aan een prachtig initiatief, we kunnen de leerlingen ook helemaal naar onze eigen bedrijfscultuur vormen.” Het is klantmanager Evie van der Jagt van schoonmaakbedrijf Hago Zorg die hier uit eigen ervaring over de TOP Academie spreekt. Al sinds 2015 zijn zij en het bedrijf onderdeel van de TOP Academie in het Erasmus MC. Van der Jagt: “Er is bij ons altijd voldoende werk en we kunnen op deze manier een nieuwe doelgroep opleiden, dus dan ga je er samen voor. Dat doen we nu al zó’n tijd; het is helemaal in onze dagelijkse routine verweven.”

Op sommige dagen zijn er wel 12 TOP Academie-leerlingen in het Rotterdamse ziekenhuis aanwezig. Een aardige operatie. Maar die weten Van der Jagt en haar collega’s over het algemeen prima te managen. “In het begin was dat een grote uitdaging. Want we wisten toen nog niet zo goed wat we konden verwachten. En nog steeds lopen we wel eens tegen dingen aan. Wij zitten heel erg in het werkregime, de leerlingen in het schoolregime. En veel vanzelfsprekende dingen doen de leerlingen in eerste instantie niet. Gelukkig zijn de scholen daarin erg betrokken. Zoals het nu gaat, gaat het goed. We doen dit niet voor niks al zo’n tijd.”

Inspelen op de behoefte van leerlingen

De leerlingen die bij Hago Zorg aan de slag gaan, doorlopen in hun eerste jaar de basisopleiding, en maken in jaar twee een verdiepingsslag. Sommigen blijven bij de basis, anderen blijken hoogvliegers en groeien door. “We hebben zelfs leerlingen die uiteindelijk op de operatiekamers stage gaan lopen. Voor dat specialistische werk is lang niet iedereen geschikt. Dus dat is mooi om te zien.” Hago Zorg en de rest van het team achter de TOP Academie proberen daarbij altijd naar de behoeften van de leerlingen te kijken. “We hadden bijvoorbeeld een aantal jongens die graag met machines wilden werken. Dan gaan we kijken wat we voor ze kunnen regelen. Dat houdt ze gemotiveerd voor het werk.”

Veel van die jongeren waren ook zonder de TOP Academie misschien ooit wel bij Hago Zorg terechtgekomen. Maar niet zo vroeg in hun leven al, zo geeft de klantmanager aan. “Je merkt dat velen een rugzakje hebben en nog heel veel moeten leren. Het zijn geen jongeren die je tijdens een vakantie gewoon aan het werk kunt zetten en een beetje aan hun lot over kunt laten. Zo van: ga maar beginnen. We zouden ze misschien aannemen als ze wat meer werkervaring hadden. Maar zo puur, jong en blanco, dat kan alleen door de TOP Academie-constructie. We hebben de scholen erbij nodig.”

Al heel jong ervaring bij een grote naam
Het grote voordeel van de TOP Academie? “De leerlingen hebben aan het einde van de rit een landelijk erkend branchediploma dat ze in hun verdere toekomst overal kunnen gebruiken. Het liefst bij ons, want we leiden in beginsel natuurlijk niet op om ze vervolgens bij de concurrent aan de slag te zien gaan. Maar niet iedereen kan of zal bij ons terechtkomen. Dat is een utopie. Toch hebben we ze dan iets moois meegegeven. Ze hebben al heel jong een grote naam op hun cv staan. En door de TOP Academie weten ze wat er van ze verwacht kan worden in een professionele setting. Dat helpt ze meteen goed van start te gaan bij een werkgever; ze zijn vakinhoudelijk klaargestoomd, maar ook op het gebied van werknemerschap.”

Daarnaast doet het iets met hun zelfvertrouwen, dat branchecertificaat, zo ziet Van der Jagt. “Deze jongeren hebben het krijgen van een diploma nog nooit ervaren. Sommigen komen na de uitreiking ervan speciaal even bij me aankloppen om het document aan me te laten zien, zó trots zijn ze erop. Want het toont aan dat ze echt iets hebben behaald.”

Wat extra jeugdigheid op de werkvloer

Voor de dynamiek binnen het Hago Zorg-team is de toevoeging van TOP Academie-leerlingen ook een mooie stap geweest. “De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is vrij hoog. Door de TOP Academie komen er opeens veel jongeren over de vloer. Jong en oud werken nu door elkaar, en dat gaat héél leuk. Het werk dat onze medewerkers doen is zwaar. Leerlingen die hun best doen en hun jeugdigheid meebrengen, kunnen dan onwijs van toegevoegde waarde op een afdeling zijn. Een win-winsituatie dus.”

Wat er uiteindelijk ook met de leerlingen gebeurt – of ze nu bij Hago Zorg in dienst komen of niet – ook voor de bestaande medewerkers doet de TOP Academie dus iets. “We koppelen een TOP Academie-leerling altijd aan een van onze medewerkers. Aan iemand die interesse heeft in zo’n begeleidende rol. Want zeker in het begin kost die begeleiding vaak meer tijd dan het oplevert. Dat verandert gaandeweg. Sommige werknemers gaan daar heel goed mee om. En wat we vooral zien is dat die begeleiders een soort van opgetild worden in hun functie. Ze krijgen een andere rol binnen het bedrijf en groeien daarvan.”

De Prestatieladder Socialer Ondernemen
Hago Zorg werkt met de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Door projecten als de TOP Academie behaalt het bedrijf een extra trede op de PSO-ladder. “Die maatschappelijke betrokkenheid vinden we heel erg belangrijk. Het is dan ook niet zo erg dat een traject met een TOP Academie-leerling niet altijd tot uitstroom binnen ons bedrijf leidt.” Dat die uitstroom bij Hago Zorg niet altijd gegarandeerd is, heeft met drie dingen te maken, zo legt Van der Jagt uit. “Je moet echt binnen ons bedrijf passen, wil je in aanmerking komen voor een contract. En al proberen we het schoonmaakvak zo aantrekkelijk mogelijk te maken, vaak hebben leerlingen nog allerlei andere plannen in hun hoofd om na hun stage te gaan doen. Wat we daarnaast ook zien gebeuren, is dat ze door hun praktijkervaring zelfverzekerder zijn geworden en er daarom voor kiezen om toch nog een vervolgopleiding te gaan doen. En dat is prima. Het is goed om ambitieus te zijn.” Aan de andere kant: “Het vak van schoonmaker is meestal niet het eindpunt dat leerlingen in eerste instantie voor ogen hebben. Maar gaandeweg hun stage ontdekken ze vaak hoe veelzijdig het schoonmaakvak eigenlijk is. Zo kan het dus ook lopen.” 

In de afgelopen jaren heeft het traject al de nodige keren tot succes geleid. Ook op de lange termijn, zo laat de klantmanager weten. “We hebben bijvoorbeeld een meisje in dienst dat al sinds 2015 bij ons werkt. Sinds haar TOP Academie-opleiding die in dat jaar begon, om precies te zijn. Dat is ook bij 2 medewerkers van onze beddencentrale het geval; die zijn sinds hun deelname aan de TOP Academie nooit meer bij ons weggegaan. Dat is geweldig”, vertelt ze glunderend. “Je vraagt je dan wel eens af wat ze nu gedaan zouden hebben als ze niet via de TOP Academie bij ons terecht waren gekomen. Dat is natuurlijk gissen, maar het is wel een besefmomentje.”