Onderwijsprogramma

Onderwijsprogramma

PRJCT925 (Project Nine to Five) is een arbeidstraining waarbij we de leerling centraal stellen. Samen ontdekken we talenten, rolmodellen en bouwen we aan een concreet plan voor de toekomst. We staan stil bij vragen als: wie ben ik eigenlijk? Wat wil ik? En wat moet ik daarvoor doen? De training sluit zoveel mogelijk aan op de LOB (Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) lessen die de leerlingen op school al krijgen.

We geven deze training al een aantal jaar aan verschillende groepen jongeren; sinds 2021 in opdracht van de gemeente Rotterdam aan alle leerlingen die mee doen aan één van onze TOP Academies. In 6 korte workshops zetten onze trainers de leerlingen vooral aan tot nadenken. En dat lijkt goed te lukken. Want we hebben van leerlingen al de nodige positieve reacties gekregen, onder meer dat het een erg nuttige reeks gesprekken is. “Is het nú al afgelopen?” klinkt het met enige regelmaat. 

De trainingen voor praktijkschoolleerlingen zijn gericht op de talenten die ze gebruiken als ze aan het werk zijn. We willen ze ermee aanzetten tot het stilstaan bij hun eigen talenten, arbeidsidentiteit en hun beroepshouding. De insteek is constructief en positief. We gaan samen als groep aan de slag, er worden rollenspellen gespeeld, maar er is ook op individueel niveau aandacht voor de leerling. De bedrijven worden door middel van opdrachten betrokken. Van verschillende bedrijven hebben we begrepen dat de leerlingen na de training bewuster bezig zijn met de eigen ontwikkeling.

De leerlingen ronden PRJCT925 af met een certificaat. PRJCT925 zien wij dan ook als een waardevolle aanvulling op het TOP Academie-programma.

Dit is een artikel uit de nieuwsbrief van februari 2021.