P&O-manager Suzanne van der Schaaf van Smits Vastgoedzorg vertelt…

P&O-manager Suzanne van der Schaaf van Smits Vastgoedzorg vertelt…

‘Door de TOP Academie hebben ze tijd om te aarden en aan alle disciplines te snuffelen’

Smits Vastgoedzorg was niet onbekend met de doelgroep van de TOP Academie. Eerder al liepen er jongeren uit het praktijkonderwijs op hun bouwplaatsen rond. En dat beviel goed. De keuze was dus snel gemaakt, zo vertelt P&O-manager Suzanne van der Schaaf. Het bedrijf sloot zich afgelopen schooljaar bij TOP Academie Bouw aan. “Het mooie van dit programma is onder meer de lengte van de cyclus; met een looptijd van twee jaar een stuk langer dan veel andere initiatieven die bij ons draaien. Het geeft leerlingen de kans om goed te aarden. Dat hebben ze vaak echt even nodig. En ze hebben de tijd om aan meerdere disciplines binnen de bouw te snuffelen. Dat houdt ze mogelijk langer binnenboord.”

Het bedrijf hield zich altijd al bezig met social return, zo laat Van der Schaaf weten. “Dat zit in ons DNA. En het is ook gewoon ontzettend belangrijk om goede vakmensen op te leiden. Want de bouw kan alle handen gebruiken. Opleiden is dan een belangrijke manier van instroom.” Afgelopen najaar startte de eerste groep van 5 TOP Academie-leerlingen bij het bedrijf. “En die jongens lopen, ondanks corona, nog steeds op onze bouwplaats rond.”

Zelfvertrouwen en voldoening door leren in de praktijk

De combinatie van werken en leren; die is volgens de P&O-manager essentieel. “Voor deze jongeren is het van onschatbare waarde dat ze meemaken hoe het er op de bouwplaats aan toe gaat. Het is een doelgroep die vaak veel beter en sneller in de praktijk leert dan uit een boek. Op deze manier kunnen we ze dus een boost geven.” De Prinsessenflats, waar de jongeren nu bij een flink verbouwingsproject van Woonstad Rotterdam rondlopen, is met recht een grote bouwplaats te noemen. “Alleen al de dynamiek daar meekrijgen… En waar je qua veiligheid allemaal op moet letten, komt daar ook nog eens bij. Ben je je veiligheidsschoenen bijvoorbeeld vergeten, dan kun je weer naar huis toe om ze op te halen. Dat leren ze nu bij ons en vergeten ze vervolgens nooit meer.”

De samenwerking met de TOP Academie is daarnaast ook goed voor het zelfvertrouwen van de jongeren, stelt ze. “Als je ziet dat je echt iets maakt aan een woning waar een bewoner vervolgens ook blij van wordt, is dat natuurlijk veel meer waard dan wanneer je op school een soort proefproject maakt dat de volgende leerling ook weer uit gaat voeren. Nu halen ze veel meer voldoening uit hun werk. En het hebben van verantwoordelijkheden helpt ze met het oog op de toekomst enorm.”

De ideale leeromgeving

Als je het Van der Schaaf vraagt, is Smits Vastgoedzorg de ideale leeromgeving voor de TOP Academie-leerlingen. “De jongeren zijn nog zó jong als ze bij ons binnenkomen; dan heb je vaak nog helemaal niet zo’n goed idee van wat het werk in een bepaald vakgebied inhoudt. Wij werken met meerdere disciplines op de bouwplaats; installatie, elektrotechniek, schilderwerk, timmeren… TOP Academie-leerlingen kunnen tijdens hun stage bij ons dus met best wel veel verschillende beroepen kennismaken. Dat geeft ze een voorsprong.”

Ze kunnen immers overal ervaring opdoen, bepalen wat ze écht leuk vinden, en ze komen wellicht nog op nieuwe ideeën. “Want van de jongeren die bij ons binnenkwamen zeiden er 4 van de 5 iets met elektrotechniek te willen doen. Je vraagt je dan af: willen ze dat echt, of worden ze beïnvloed door elkaar. We proberen ze dan toch iets meer van de wereld te laten zien. Disciplines die ze misschien wel net zo leuk vinden, of zelfs leuker. Het kan dan zo lopen dat de elektrotechniek uiteindelijk toch niets voor ze blijkt te zijn, maar schilderen of timmeren wel. We hebben iedereen hard nodig in de bouw, dus we laten ze graag zien ‘wat er nog meer te koop is’.”

Geen enkel traject is hetzelfde

Vanwege al die verschillende disciplines op de bouwplaats, is geen enkel TOP Academie-stagetraject bij het bedrijf hetzelfde. “Je probeert iedereen overal van te laten proeven, maar uiteindelijk spelen we wel in op de vraag van de leerling. We willen niet te veel in een vast stramien belanden. Heeft een jongere het geprobeerd, maar past timmeren echt niet bij hem, dan gaan we niet dwingen. Voor onze begeleidende medewerkers is dat natuurlijk ook veel leuker; werken met een leerling die heel bewust voor een stage in jouw vakgebied gekozen heeft. Dat werkt heel anders dan met iemand die van school per se bij je moet rondlopen.”

En zeker als een leerling graag wil, kan dat ook voor het bestaande team ontzettend goed werken. “Dan hebben collega’s erg veel voor ze over. Dat blijft mooi om te zien. Want de begeleiding van een TOP Academie-leerling kost extra inzet. Maar daar krijgen ze ook wat voor terug.” En ook voor hún eigenwaarde kan het wonderen doen, zo beaamt ze. “Je vraagt ze: wil jij een leerling begeleiden? Want jij kunt zo goed uitleggen. Of je geeft aan: jij weet hier zoveel vanaf.” Het maakt dat ze groeien. “Je ziet ook dat sommige medewerkers van tevoren zeggen: ik hoef niet te begeleiden, want dat is niks voor mij. Maar is zo’n jongere eenmaal onderdeel van de groep, dan gaan ze het toch allemaal samen doen. Dat is prachtig.”

Het doet daarnaast ook iets voor de band met hun samenwerkingspartners, zo voegt Van der Schaaf toe. “We werken tijdens projecten veel samen met verschillende partijen in de bouw. Als jouw leerlingen die partners kunnen verrassen, dan verstevigt dat op de een of andere manier ook de verstandhouding. Je kunt bijvoorbeeld samen over zo’n leerling sparren. En sommigen starten zelfs een leer-werktraject met een leerling, omdat ze via ons hebben gemerkt hoe waardevol zo’n wisselwerking is.”

De meest betrouwbare doelgroep
De TOP Academie Bouw is nog maar enkele maanden van start, maar de P&O-manager bestempelt ‘m nu al als vruchtbaar. “Praktijkschoolleerlingen zijn erg betrouwbare kandidaten. Ze zijn al goed getraind in werknemersvaardigheden, zo is ons opgevallen. Bij mbo’ers moet je vaak nog ontzettend hameren: kom op tijd op je werk, blijf na je pauze niet te lang zitten en bel even als je niet komt. Maar die basics, die hebben de TOP Academie-leerlingen al heel erg vanuit school meegekregen, is onze ervaring.”

Van der Schaaf: “Het is de bedoeling dat ze bij ons doorstromen naar werk. Ja, wij hopen op blijvend effect op onze organisatie. Maar ook als niet iedere leerling bij ons komt werken, is het een geslaagde samenwerking. Want zelfs als iemand uiteindelijk niet voor de bouw kiest, heb je diegene wel iets kunnen laten zien en een mooie ervaring mee kunnen geven. Dat is wat je uiteindelijk wil. Dát is die social return. Al zouden leerlingen die na hun opleiding bij ons blijven hangen wel echt de kers op de taart zijn”, zo geeft ze toe.

Een schat aan ervaring nog voordat ze het werkveld ingaan

De jongeren die via de TOP Academie bij Smits Vastgoedzorg rondlopen, zouden misschien ook in een andere situatie voor een stage zijn aangenomen, laat de P&O-manager tot slot weten. Zij het met een veel kleinere groep en met plaatsing bij één specifieke discipline. “Maar nu kunnen ze vrijblijvend bij verschillende disciplines rondkijken, hebben ze al op jonge leeftijd een grote naam uit de bouw op hun cv staan én hebben ze al een schat aan ervaring opgedaan eer ze echt het werkveld ingaan. Zetten ze dat laatste ergens anders in, dan is dat zo. Maar de kans is groot dat dat bij ons gaat zijn. En daar zijn we ontzettend blij mee!”